Словники відіграють величезну роль у піднесенні культури мови.
Вони повинні бути настільними книгами будь-якої людини, яка дбає
про мову і прагне вдосконалити свої мовні знання і навички.
§ 4. СТИЛЬОВІ РІЗНОВИДИ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИ
Функціональний стиль це різновид мови, який обслуговує ту чи
ту сферу суспільно-мовної практики людей і характеризується су-
купністю засобів. У сучасній українській літературній мові розрізня-
ються стилі: розмовний і книжні, до останніх належать публіцистич-
ний, офіційно-діловий та науковий. Окремо виділяється художній
стиль. Питання про його місце у літературній мові викликає супереч-
ки серед науковців. На думку окремих дослідників, він є функціо-
нальним стилем, інші мовознавці наділяють його особливим стату-
сом, виходячи з того, що мова художньої літератури має багатости-
льовий характер, оскільки містить елементи всіх стилів, зокрема
територіальні й соціальні діалекти.
У кожному із стилів, у свою чергу, можуть бути виділені кілька
підстилів. Розмовний стиль, наприклад, має два різновиди: розмов-
но-офіційний і розмовно-побутовий. Науковий стиль поділяється на
власне науковий, науково-навчальний і науково-популярний підсти-
лі. У публіцистичному стилі відповідно до специфіки засобів масової
комунікації виділяють газетно-публіцистичний, радіо-, тележурна-
лістський та ораторський підстилі. Офіційно-діловий стиль розпа-
дається на такі підстилі: власне законодавчий (мова законів), дипло-
матичний (мова міжнародних документів) і канцелярський (мова ді-
лових паперів).
Кожен із стилів виступає у певній соціально значущій сфері. Роз-
мовний стиль побутує у повсякденному неспеціальному спілкуванні.
Публіцистичний стиль повязаний із суспільно-політичною сферою
життя, науковий стиль обслуговує науку і виробничо-технічну сфе-
ру, офіційно-діловий стиль це стиль ділових паперів і спеціально-
го спілкування в економічній та юридичній сферах, а також у дер-
жавних установах, художній стиль використовується у творах ху-
дожньої літератури.
Наявність стилів повязують також із різною функціональною
спрямованістю мовних підсистем. Для розмовного стилю це без-
22