"Вистава з явами" ("Представление") Переклад: Володимира Ляшкевича "Прєдсєдатєль Совнаркома, Наркомпроса, Мініндєла!" Ця місцевість так знайома, як окраїна Китаю! Ця особа так знайома! Допиту знак замість тіла. Полізначливість шинелі. Замість мозку - чорна кома. Замість горла - темний вечір. Замість буркал - знак розподіл. Ось і вийшов чоловічок, представник сім'ї народів. Вийшов так громадянин, що виймає зі штанин. "А по чому радіола?" "Хто такий Савонарола?" "Є скорочення можливість". "Де нужник, вкажіть на милість!" Входить Пушкін: льотний шолом; в тонких пальцях папіроса. В чистім полі поїзд мчиться з одиноким пасажиром. І нарізані на косо, як полтавська, ті колеса, з викопирсаним під Гдовом пальцем стрілочника жиром оживляють килим снігу, полустанки і розвилки обдаючи лиховмістям в горло влитої горілки. Згризши лігвища нутро, вовки виють "Йо-мойо". "І життя - мов лотерея". "Вийшла заміж за єврея". "Довели союз до ручки". "Дай червонець до "получки". Входить Гоголь в безкозирці, поряд з ним мецо-сопрано. У крамниці - кіт наплакав; пацюки жнуть бакалію. Ріг ховаючи в каракуль, дехто в штанцях із барана обертається в тирана на трибуні мавзолею. Кажуть влігся всередині розчарований конечно труп-кумир, як фіш на блюді, фарширований доречно. Добре як, курок звести й занімів, гріб стерегти. "В очі не дивись-ми - діво: так чи сяк підеш наліво". "Піп у дім пустив собаку". "Вмерли обидва від раку". Входить Лев Толстой в піжамі, всюди - Ясная Поляна. Бродять парубки з ножами, пахне "Шипром" з комсомолом. Попередник він Тарзана: самописка - мов ліана, В зад-вперед літають ядра над французьким частоколом. Се - великий син Росії, хоч і правлячого класу! Муж, чиї правнуки босі знудьгувалися по м'ясу. Чудо-юдо: ніжний граф змістом став книжкових шаф! "І мін'єту вчив-ї стільки". "Що за шум й немає бійки?" "Крив останніми словами". "Хто останній? Я за вами". Входить пара Олександрів під конвоєм Ніколаші, кажуть "Що воно за лажа" або "Зцукрене повидло". По Європі бродять нари в марних пошуках параші, наповзаючи повсюди на сором'язливе бидло. Стужавілу за причалом хвилями несе "Аврору", щоб пальнуло на початку безперервного терору. Ой ти, участь корабля: скажеш "плі!" - почуєш "бля!" "Шлюбом брав її, - не браком!" "Все одно поставлю раком". "Ех, Цусімо-Хіросімо! Жити зовсім не зносимо". Входять Герцен з Огарьовим, горобці щебечуть схвально. Що звучить у мить обхвату діалектами чужини. Кращий вид на дане місто - сів якщо в бомбардувальник. Глянь - набрякнувши, мов вата, із нескром'я влоговини, розплодились без резону хмари і в архітектурі. Кремль маячить, як та зона; кажуть, що в мініатюрі. Вітру свист. Совиний гук. Ворону від дятла стук. "Гомонять, відкрився пленум". "Вгрів їй між очей поліном". "Над арабські мирні хати гордо лине жид пархатий". Входить Сталін з Джугашвілі, поміж ними вийшла свара. Ціляться між себе швидко, натискають на собачку, і димить самотньо люлька... Так, на думку режисера, дав кінці Народів Батько, що за день пустошив пачку. І стоять в почесній варті пасма гір Кавказу вснулі. Із коричневого ока б'є ключем Напареулі. Друг-кунак ікло й язик тисне в згризений шашлик. "Бачив ти Дерсу Узала?" "Я тобі не все сказала". "Раз чучмек, то вірить в Будду". "Сука будеш!" "Звісно, буду!" Суне з ґвалтом Закордоння, з забороненим півкулям і з пророслим із кишені горизонтом, вкрай огульним. Обзиває Єрмолайку Фредеріком, чи ж бо Шарлем, зачіпається закону, з митного кипить податку, ще й волає: "Як живете!" І бентежать лиском плоті Рафаель з Буанаротті - ні чорта ж-бо на звороті. Пролетаріату стан марширує в ресторан. "О, в цих шкарах ти мов янкі". "Я ламав її щоп'янки". "Був простим завжди робочим". "А між тим, усі ми дрочим". Входять Думи про Грядуще, в гімнастерках барви хакі, атомну заносять бомбу з балістичним із снарядом, Пританцьовують, кружляють: "Ми вояки-забіяки! Руський з німцем одним рядом ляжуть хоч під Сталінградом". І як вдовії Матрьони, глухо виють циклотрони. В Міністерстві оборони гучно каркають ворони. Входиш в спальню - тобі на: на подушці - ордена. "Де яйце, там "сковородка". "Кажуть незабаром "водка" знову буде "по-рублю". "Мам, я татка не люблю". Входить дехто православний, каже: "Я тут повноправний. В мене у душі Жар-птиця і туга по государю. Швидко Ігор повернеться, вдовольнитись з Ярославни. Дайте-ж бо перехреститись, а як ні - в лице ударю. Гірше порчі і лишаю - Заходу думки. Заразу - грай гармонь, глуши, благаю - саксофон, вичаддя джазу" І цілують образа з плачем жертви обріза... "Нам - біфштекс "по режисерськи". "Бурлаки Сєвєроморські тягнуть крейсер по воді, опромінені й худі". Входять Думи про Минуле, вдягнуті у що припало, в мріях, правда, в чорно-буре, та на істинній латині і російською між себе, промовляють: "Все пропало, а) фокстрот під абажуром і святині чорно-білі; б) ікра, севрюга, жито; в) красуні прикрі білі. Але - мало алфавіту. І дитя з колиски, милі вчувши "баїньки-баю", промовляє: "мать твою!" "Руку втис в шахну, вітавшись." "Підмахну - і в Сочі". "Склавшись, лейкоцит із антрацитом іменуються Коцитом". Входять строєм піонери, хто - з моделями з фанери, хто - з написаним рукою власною дзвінким доносом. З того світу, мов химери, палачі-пенсіонери їм зворушливо кивають, заповзятим і курносим, що врубають "Руський бальний" і вбігають в хату тяті, щоб прогнати тятю з тої, де зробили їх, полаті. Що попишеш? Молодь - се ж: не задушиш, не уб'єш. "Харкнув в суп, щоб знять досаду". "Я з ним поруч й срать не сяду". "А моя ж, як та мадонна, не бажає без гондона". Входить Лебідь із Відбитком в круглім дзеркалі, в якому взвод беріз іде навприсяд - першій скрипці корчать рожі. Метр палкий, уява чия розігріта гренадером, лиш несмілого десятку, рве нігтями бархат ложі. Дощ іде. Собака виє. Звиснув з печі, коса покидь, з голим задом, дошкуляє інваліду, цвяха слинить: "Інвалід, а інвалід, все нутро моє болить". "Нумо в гріб, хоч вік не вийшов!" "Це є сука, чи щось ліпше?" "Свара наслідку й причини припиняється з кончини". "Мусор" з криком:"Досить!" - входить. Прокурору зуби зводить. Двері в кліть громадянина не нуждаються в "сезамі". Чи то правнук, чи то прадід в рудних надрах возик котить, обіллявшись щедрим надрам в масть криштальними сльозами. І за смерті перевалом, місячним залитим воском, сяє зі щелепи злотом фікс довічним мерзлим лоском. Знать надовго стачить жил тих, хто голови зложив. "Хата є, іти боїться ". "Я не блядь, я кранівниця." "Виникло життя мов звичка ще до курки і яєчка". Ми заполонили сцену! Лишилось вповзти на стіну! Знестись соколом під купол! Зменшитись до аскарида! Або всім, з ляльками вкупі, язиками б'ючи піну, хором раптом спокуситись, щоби вивести гібрида. Бо з обмеженості місця, як відлитись в форму масі, крім кладовища і, звісно, черги чорноти при касі? Ех, даєш степи й моря без піврозпаду ядра! "Строк без осуду волів б я!" "Хто кричить: "Тримай злодія!"?" "Малювала члена в зошит". "Відпустити, Христом просить". Входить Вечір в Справжнім часі, дім у чорта на задвірках. Скатерть і фіранка спорять в убранні, відкрившись зору О, якби не серце часом - даний лепет так, у лапках - відчуття, немов віднятий Лобачевським від простору. Гомін листя в колір грошей, комариний зумер, нерви, очі збільшити не можуть "шість на дев'ять" тих, хто вмерли, ким зійшла густа трава. Що ж - суть справи не нова. "Від любові будуть діти. Ти тепер один на світі. Пам'ятаєш як, бувало, я в пітьмі нічній співала? А то - кицька, а то - мишка. А то - табір, а то - вишка. То - плин часу тихим сапом зводить в пам'ять маму з татом". (1985)