У Мотовилівці колись жив собі з жінкою, з діточками чоловічок. Раз поїхав він орати. Оре він да просить бога, щоб хороше вродило. Жінка обідать йому принесла; чоловік і пообідав, да все працює. От надвечір чує він, що плуг його за щось задержався. Дивиться - якась здоровенна труп'я голова. - Господи, боже мій! Се, видно, яка-небудь лицарська голова, - подумав чоловік. - Недобре, як вона буде валятись по полю; треба їїзакопать на цвинтарі і одслужить панахиду за душу померлого. Подумав-погадав, а тим часом сонечко зайшло. Чоловік обережно положив голову в хустку і пішов додому, а дома положив голову на лавку і сів вечеряти. Сіла коло його і діти, і жінка. Попоїли вони галушок, чи чого бог послав, - може, й нічого, опріч хліба святого, не лучилось, - повечеряли, встають, а жінка подивилась на голову да й каже: - Оця голова, мабуть, на своєму віку багацько хліба переїла. -Буде вона ще їсти,-одказала голова. - Еге, так ти таківська! - говорить чоловік. - Не треба ж тебе нести на цвинтар да служити панахиду. Знаю я, що з тобою робить. Узяв її, виніс за свій вишневий садок, у чисте поле, розіклав багаття і давай палить. А голова горіла-горіла, поки стала порохнею, так як от сахар. Подививсь чоловік і, бог знає з чого, взяв ту білу порохню в хустину (наче насміявся над нею), приніс додому і мовчки положив на полицю. Незабаром, може, через день, пішов він з жінкою до церкви, а в господі остались тільки дочка да малий хлопець. Дочка вже і борщ заставила в піч, уже й локшину зварила: сказано - день воскресний; оставалось тільки посолить страву,-так нема ж солі; - Отам, Галю на полиці лежить у хустині щось біле; мабуть, сіль, - говорить брат. Сестра стала на лавку, взяла хустину, подивилась і говорить братові: - Не знаю, чи се сіль. - Лизни, то і взнаєш, - каже брат. Вона покуштувала раз - нічого, вдруге, втретє і говорить: - Оце яке нудне! - І положила знов на полиці. От минає неділь десять, а, може, і більше - упала дочка в ноги батьку-матері і говорить: - Я в тяжу; отак було і так. Почухав батько гіжку, поморщився: треба йти до панада розказать усе, як було. (Тоді за такий сором дуже карали). Розказав усе, як було. Пан одібрав од його хустку, а через півроку дочка народила вже сина. Охрестили його і назвали Семеном Безбатченком. Хлопець ріс, уже й за волами ходив, як ось їхали в Мотовилівку запорожці, що приїжджали говіть в Осокирки, і зманили хлопця в Великий Луг. А в Січі к'опіовий, замітивши хлопця, взяв його до себе в молодики. Служить Семен, служить, а гонору йому все-таки нема. "По-стойте, буде і мені гонор!" - подумав^обі Семен. Узяв, спалив отаманський курінь і втік додому. - Еге! Так ти такий! - говорить кошовий. - Захотілось тобі гонору! Буде з хлопця лицар, буде!.. Ану, панове-молодці, - говорить він тим, що вивезли Семена, - рушайте за Семеном туди, звідкіля його взяли, і привозьте назад. А Семен тим часом сидить дома на печі. - Мамо! - говорить, - снилось мені, - що приїдуть до мене із Січі козаки, привезуть мені гонор і візьмуть із собою. Мати зирк у кватирку - аж уже запорожці і коней на дворі під повіткою прив'язують. - Добрий тобі, - говорить, - синку, сон снився! Семен тільки засміявся. От як приїхали вони в Січ, то кошовий і сказав йому: - Ти, Семене, єси козак добрий; тепер маєш ти і гонор, будеш прозиватись Палієм. Раз поїхав кошовий на охоту з Семеном; їздили вони довго і заїхали в таке місце, що .тільки одні скелі да пуща. Став при сонці і чистому небі гриміти грім, а се архангел Гавриїл хотів убити полоза. Грім ударить, а полоз вилізе з скелі й засміється. - Еге, отака ловись! - сказав Палій, ухопив з плеча янчарку, приложився, випалив, - і на тім місці, де показувався полоз, потекла смола. - Іди ж ти тепер, куди знаєш, - сказав йому кошовий. - Іди у свою країну і ріж усяку нехристь, бо ти єси чоловік, угодний богу. - Ні, батьку! - каже Палій. - Не одпускай мене одного, а пусти зо мною Іскру, Кочубея і Шмалька. - Добре, - сказав кошовий і одпустив їх трьох із Січі. А потім вже Семен Палій зробився паном-полковником Фастовським, добре різав орду і ляхів, да Мазепа його стратив із завидності, що Палія величали козацьким батьком.