ЯРОСЛАВ МУДРИЙ
Несподівана смерть Володимира Великого була справжньою катастрофою для
дальшого будівництва української Державности. Прийшла саме в пору, коли
закінчилося «збірання українських земель», а не почалося ще закріплення
стійкости тієї велетенської держави. Бож держава Володимира Великого була
справді чи не найбільшою державою в тогочасній Европі! Обіймала біля 800
000 кв. км. й простягалася не тільки на українська, але московські, білоруські
й фінські землі: простягалася вона на ціле поріччя Дніпра, по Рось і Сулу,
доріччя гор. Дністра й Прута, Сяну, Двини, Волхви, гор. Волги й Оки і т.
д. Смерть заскочила Володимира саме в моменті, коли відосередні змагання
поодиноких земель та їх намісників (вони були синами Володимира) починали
виявляти себе чимраз гостріше, не зважаючи на печеніжську небезпеку, яка
чорною хмарою залягла південний схід України. Під самим оком Володимира
перебував, у ролі вязня, його найстарший син Святополк, князь турівський,
що пробував бунтуватися проти батька. Напередодні смерти готовився Володимир
у похід проти другого сина-бунтівника Ярослава новгородського, врешті проти
печенігів виправив Володимир свого улюбленого сина Бориса, що його мабуть
готовив собі на наслідника на великокняжому престолі. І саме в такий гарячий
момент прийшла смерть.
Святополк Окаяний
Політична ситуація викликана смертю Володимира, була напружена. З одного боку однодумці Володимира старалися яко мога затаїти катастрофу, поки не верне Борис з дружиною, а тимчасом Святополк уживав усіх засобів, щоби засісти на великокняжому столі. Опанувавши батьківську скарбницю, він почав приєднувати собі киян, рівночасно вислав людей на переговори до кн. Бориса.
Князь Борис, що мав при собі біля 8.000 дружини і воїв, довідався про смерть батька вже підчас повороту з походу. Посли Святополка повідомляли його, що він зайняв батьківське наслідство й готов увійти з Борисом у злагоду. Але Борисові, що певне бачив себе великим київским князем, це не промовило до переконання. Він зупинився з військом над р. Альтою біля Переяславля й готовився до наступу на Київ. Але тут трапилося щось, чого Борис не ждав: одної днини військо покинуло його й відійшло. Можливо, що причинилася до цього нерішучість і невойовничий характер Бориса, можливе теж, що серед війська найшлися агенти Святополка, які наперед збунтували дружину, а відтак убили самого Бориса. Згинув Борис на десятий день по смерти батька й тим промостив Святополкові дорогу до київського стола.
Вслід за Борисом, Святополк наслав душогубців на муромського князя Гліба й деревського князя Святослава. Гліб згинув під Смоленськом, а Святослав по дорозі на Закарпаття. Під Сколєм показують ще й досі «могилу Святослава».
«Перебю всю братію й перейму владу над цілою Русю» — мав собі сказати Святополк і може би був справді виконав цю страшну погрозу, якби проти нього не станув був сильніший суперник — новгородський князь Ярослав.
Почувши про смерть Бориса, Гліба й Святослава, Ярослав зрозумів, що
з Святополком не жарти, та що замісць ждати Святополкових душогубців, краще
енергійно виступити й помірятися з ним в отвертому полі.
Бій під Любечом
Весною 1016 р. рушив Ярослав проти Святополка, маючи з собою новгородців і один варяжський полк. Святополк зустрів його з ордою печенігів на Дніпрі під Любечом. Довго стояли противники проти себе й не могли рішитися на початок кампанії, поки не виступив Ярослав і енергійним наступом не розігнав печенігів, без яких Святополкові не було чого й робити проти сил Ярослава. Він утік з поля бою до свого тестя польського короля Болеслава. Ярослав зайняв Київ й не бачучи вже перед собою противника, зразу прийнявся за відбудову міста. В першу чергу приступив до будови нової церкви св. Софії, на місці першої, що погоріла підчас боротьби за Київ. Зразу було видно, що це князь-господар і будівничий. Але вдержатися в Києві йому ще тим разом не вдалося. Правда, щоби забезпечитися проти Болеслава, Ярослав увійшов у союз із німецьким цісарем і в порозумінні з ним ходив походом на Болеслава (1017 р.), а навіть захопив якесь польське місто, але це не перешкодило Болеславови перемовити цісаря на свій бік.
Літом 1018 р. рушили на Україну війська Болеслава, що крім поляків мав іще біля 300 німців і 500 мадярів та Святополка, що знову найняв собі печенігів. Ярослав не ждав на напасників у Києві, а вийшов проти них аж під місто Волинь над Бугом. Але битва, що виникла 22 липня, випала для Ярослава нещасливо. З горсткою недобитків опинився Ярослав у Новгороді, й готов був тікати далі, до Скандинавії. Та новгородці й тим разом рішили піддержати свого князя-отчича.
Тимчасом Болеслав із Святополком зайняли волинську й деревську землю, та підступили під Київ. Після короткої оборони, Київ був примушений піддатися (14 вересня) й перенести на собі «горе побіджених». В руки Болеслава попала в Києві велитенська здобич та безліч невільників, що між ними була й родина Ярослава. За прислугу Святополк подарував свому тестеві Червенські Городи, що їх був привернув до української держави Володимир Великий.
Радість Святополка не тривала довго. Підтриманий новгородцями, з новими полками варягів, кинувся Ярослав на Святополка. Похід випав зимою 1018/19 р. й заскочив Святополка неприготованого. Він утік до печенігів, з якими появився на Україні аж весною 1019 р. Ярослав перестрів брата над р. Альтою й видав йому битву. «Пішли проти себе — оповідає літописець — й покрили летське поле хмарою війська. Була тоді пятниця, сходило сонце й на ту хвилину наспів Святополк з печенігами. І зійшлися оба війська й почалася січа, якої ще на Україні не бувало. Хапалися за руки й рубалися, кров текла долинами. Тричі сходилися й смерк заскочив їх у бою. І був великий грім і гук і дощ великий і блиск блискавиць; а як блискає блискавиця, так блискала зброя в їх руках».
Закінчилася та битва перемогою Ярослава. «Святополк повернув плечі й утік». Пропав не тільки з поля бою, але й з обрію історії. Тікав кудись на захід, але що з ним сталося невідомо. Літопис оповідає, що він мов Каїн, ніде не міг зупинитися й тікав куди очі несли перед своїми противниками чи викидами совісти — невідомо. Нарешті мав перебігти вже ляшську й чеську землю та в якійсь пущі згинути. З його могили мав підійматися нестерпний сморід, як знак кари за всі злочини «Окаяного». Так прозвав його літописець і таким остав Святополк у памяти народу. Засоби, якими він старався зєднати для себе великокняжий стіл, були справді понад прийняту в тогочасному світі міру нікчемні й дикі. За батьківську спадщину боролися перед ним і по ньому, але ніхто не вживав засобів, на які зважився Святополк.
Позбувшися Святополка й здобувши не тільки великокняжий престіл, але
й більшість земель, якими володів його батько, всю українську частину з
Туровом і Пинськом. але без Червенських Городів, Ростов і Суздаль, Новгород
і Смоленськ, Ярослав старався забезпечити ті здобутки за собою й по можности
звязати віддалені землі культурними й торговельними інтересами з матірю
українських городів Києвом. Очевидно передтим мусів він полагодити низку
непорозумінь з Брячиславом полоцьким, а в першу чергу дуже небезпечним
суперником, що ним виявився тмутороканський князь Мстислав.
Мстислав Сміливий
Був це князь лицар, під міру свого діда Святослава Завойовника. По словам літопису був він «кріпкий тілом, з лиця румяний, з великими очима. Був сміливий у боях і ласкавий для дружини. Нікому не боронив ні їсти ні пити, скільки воля». Зайнявши собі Тмуторокань, відрізану від решти України печеніжськими ордами, окружений некультурними але войовничими сусідами, Мстислав мав нагоду попробувати свого гострого меча в боротьбі з кавказькими та кубанськими племенами. Між іншими воював він з касогами (кубанськими черкесами) й 1022 р. трапилася йому пригода, що прославила його навіки в народній памяті.
Касожський ватажок Редедя, бажаючи уникнути проливу крови, запропонував Мстиславові двобій: хто переможе, той забере майно й землю переможеного. Переміг Мстислав, кинув противником об землю, й на очах касожського війська зарізав.
Хоч і пізно, а всеж таки обізвався Мстислав з претенсіями до київського стола. Коли в 1023/4 р. Ярослав перебував у Новгороді, Мстислав рушив з ватагами хозар і касогів на Київ. Але взяти йому міста не довелося. Зате підбив він собі Лівобережжя й осів у Чернигові. Коли згодом наспів Ярослав з Новгороду, зустрілися брати під Листвином біля Чернигова. Ярослав вів з собою варягів під проводом ватажка Гакона. Мстислав мав крім своєї дружини велику скількість сіверян. Битва випала нещасливо для Ярослава. Разом з Гаконом втік Ярослав знову до Новгороду — збірати нове військо до дальшої боротьби.
Про саму листвинську битву збереглися не тільки літописні записки, але й пісні, при чому підкреслено в них особливу любов Мстислава до дружини. Пісні складали дружинники й їм це дуже подобалося, що Мстислав слав у найгірший вогонь полки сіверян, а дружину беріг від небезпеки. Ранком після перемоги, мав Мстислав ходити по побоєвищі й радіти, мовляв: «тут лежить сіверянин, тут варяг, а власна дружина ціла»...
«Вечором вивів Мстислав своє військо: посередині поставив сіверян, а свою дружину по боках. Настала хуртовинна ніч. Лив дощ, греміли громи й схрещувалися лискавиці. Це нам на користь! — сказав Мстислав своїй дружині. Й почалася січа люта й страшна. Коли блискала блискавиця, тоді запалювалася вогнем зброя й тільки тоді було видно мечі, що рубали одні одних при тому світлі. Вся сила варяг упала на сіверян й потомилися варяги, рубаючи їх. Тоді Мстислав скочив на варягів зі своєю дружиною й почав їх рубати. І побачив Ярослав, що програв і утік з князем варяжським Гаконом, що відрікся своєї золототканої шати».
Поконавши Ярослава, Мстислав і не думав іти на Київ. Він погодився,
що це належиться Ярославові, як старшому братові. Сам він вдоволився Черниговом
і в тому напрямку почав переговорювати з Ярославом. Алеж Ярослав теж не
хотів переговорювати, як переможений з переможцем, а щойно, як зібрав велике
військо, приступив до переговорів. Біля Городка під Києвом, поділилися
брати Україною — Ярослав узяв собі Правобережжя, Мстислав — Лівобережжя.
Про північні землі в Городку мабуть не говорили. Вони належали безспірно
до Ярослава. Відтоді Ярослав з Мстиславом «почали жити мирно, у братній
любові й затихли усобиці та неспокої. І була велика тиша на українській
землі»... завважує задоволений з такого висліду літописець. З того часу
Ярослав помагає Мстиславові в його боротьбі з хижими сусідами Тмуторокані
(похід 1029 р. на ясів), а Мстислав помагає Ярославові відвойовувати Червенські
Городи.
Боротьба за Червенські Городи
Ярослав звернув свою увагу на Червенські Городи, ще з самих початків свого панування в Києві. Ще в 1022 р. ходив Ярослав «на Бересте», як каже літописець, хоч рівночасно не подає, яким успіхом скінчився цей похід. Відтак перешкодила йому боротьба з Мстиславом, але як тільки прийшло з ним до злагоди, відживають в Ярослава думки про західні землі наново. Використовуючи розладдя, що повстало в Польщі по смерти Болеслава (1025 р.) Ярослав відвойовує остаточно (1031 р.) Червенські Городи і приєднує їх на постійне до ма-тірнього пня. Зразу (1030 р.) узяв Белз, через рік відібрав решту й загнався в польські землі, де набрав безліч добичі й невільників, як колись Болеслав на Україні. Тодіж закладає Ярослав місто Ярослав над Сяном, як пограничну твердиню.
Згодом ходив ще Ярослав кількома походами на захід. В 1038 р. розгромлює Ярослав ятвягів, у 1040 р. йде на Литву, рік згодом воює Польщу, з якої великим князем Казимиром своячиться й заключує союз.
По смерти Мєшка (1034 р.) попала Польща в безодню політичного й морального розладдя. Піднялася буря проти нових форм державного устрою й проти христіянства. Цілий край потонув у різні всіх проти всіх. В 1049 р. вдається синові Мєшка Казимирові укріпитися в Польщі і використовуючи союз з німецьким цісарем і Ярославом, брати анархію за чуб. Поволі, але певно починає Казимир акцію, за яку прозвала його польська історія «відновником». Алеж без українсько-німецької допомоги бувби Казимир не вдіяв нічого...
Користи, що їх мав Ярослав від Казимира за допомогу були дуже скромні: короткий час Червенські Городи перестали бути кістю незгоди поміж Польщею й Україною. Рівночасно Ярослав посвоячився з Казимиром, видаючи за нього свою сестру Добрнігу-Марію, а сестру Казимира одружив зі своїм сином Ізяславом. Як «віно» за невісткою дістав Ярослав 800 бранців, що їх забрав був з України Болеслав.
Крім Червенських Городів, що їх старався Ярослав закріпити за українською
державою, ходив він походами на північ, де покорив південньо-західніх фінів
(чудь) й на захід від чудьського озера (Пейпус) заклав він місто Юріїв,
пізніше університетське місто Дорпат.
Розгром печенігів
Здобутки Ярослава на заході й півночі не відвертали його уваги від занятого печенігами степового півдня України. Але треба признати, що печеніги, поза допомогою Святополкові, не зважувалися вже тепер непокоїти українських земель на власну руку. Важка боротьба з Україною за Святослава й Володимира помітно їх ослабила; щойно натиск на них з боку орди узів-торків та кіпчаків-половців примусив їх поневолі покинути свої кочовища й рушити на захід. Це саме було причиною їх останньої появи й наступу на Київ у 1034 р. Цілою ордою станули вони під Київом, де не було тоді Ярослава. Він був у Новгороді й тут зорганізував армію, з якою рушив на південь. Рішуча битва виникла на рівнині, що на ній станули згодом собор св. Софії й ціла нова дільниця княжого Києва. Битва тривала цілий день і закінчилася безспірною перемогою Ярослава. Підчас утечі потопилося богато печенігів у річці Сітомлю. Решта розбіглася, куди очі несли: «Так вони погинули, а решта їх розбіглася до нинішного дня» — радіє літописець.
Ярослав розгромив печенігів остаточно, але від того Україні не полегчало: на їх місці зявилася чергова орда — половців.
В 1036 р. помер колишній суперник, а тепер вірний союзник Ярослава —
князь Мстислав Сміливий. Син його Евстафій умер скорше від батька на три
роки. Ярослав побачив себе одиноким володарем цілої (як каже літописець:
«єдиновластцем») батьківської спадщини з виїмком полоцької волости, якою
володів син Брячислава відомий «чудодій» Всеслав. Що більше, Ярослав посунув
границю української держави на південь — залишаючи фортифікації Володимира
на р. Стугні, він збудував нову їх лінію на р. Росі, а велику територію
поміж Стугною і Россю заселив бранцями та забудував оселями, зпоміж яких
слід згадати місто Юріїв над Россю.
Закордонна політика
Будучи сміливим і підприємчивим войовником, був Ярослав і непоганим політиком та дипльоматом. Правда, його союз з німецьким цісарем Гайнріхом III проти Болеслава, покищо не вдержався, але згодом бачимо Ярослава знову в порозумінні з німецьким цісарем — раз у боротьбі проти Мєшка, другий раз при рятуванні Польщі від заглади, за Казимира. В 1043 р. по словам німецького літописця Лямберта було в Гайнріха III посольство від «руського короля», з пропозицією одружити цісаря з дочкою того короля. Нажаль, посольство прийшло запізно — цісар уже був заручений і посли мусіли вертатися «сумні», хоча щедро обдаровані.
Звязки Ярослава з Скандинавією не обмежувалися до того, що він набирав звідтіля військо, яке бере участь у всіх його походах й нерідко перехилює перемогу в його бік. Скандинавські князі дуже часто шукають собі захисту на дворі Ярослава, (як пр. пізніший норвежський король Оляф св.) а родина Ярослава своячиться з скандинавськими дииастами. Сам Ярослав був жонатий з дочкою короля Оляфа Індігердою, а норвежський князь, а відтак король Гаральд Сміливий був жонатий з Єлисаветою Ярославною.
Гаральд не зразу здобув серце й руку Ярославни. Коли він заявив Ярославові про свою охоту одружитися з Єлисаветою, Ярослав не відмовив, але заявив, що треба йому чимость прославитися, щоби заслужити собі на руку його дочки. І справді, Гаральд пішов у світ шукати пригод і слави, про що він сам співає нам у складеній ним думі:
«...Наш корабель проминув Сицилію. Ми були гарно одягнені. Бистрий корабель з високою кермою сунув скорим бігом, несучи на собі воїв. Думаю, що непроворний, ледви чи заїхав би туди. Але українська дівчина в золотому намисті нехтує мною...
...Станули ми до бою з трандами. Їх було більше. Виникла справді страшна й завзята битва. Мене відтягли від їх молодого короля, що я його убив у бою. Але українська дівчина в золотому намисті нехтує мною...
...Було нас шіснацятьох. Ми вичерпали воду з чотирьох переділок корабля підчас сильної бурі. Тяжко навантажений корабель обливали хвилі. Думаю, що непроворний ледви чи давби собі раду. Але українська дівчина в золотому намисті нехтує мною...
...Я вмію вісім штук: вмію складати вірші, добре їзджу верхом, добре плаваю, вмію їздити на лещетах, вмію кидати списом і веслувати. Але українська дівчина в золотому намисті нехтує мною...
...Ніхто цього не заперечить, як ми одного ранку зявилися в одному західньому місті, як намахалися там мечем, та як орудували зброєю і які сліди залишили по собі. Але українська дівчина в золотому намисті нехтує мною...
...Я родився там, де упляндці натягають луки. Тепер правлю воєнними
кораблями, що їх так ненавидять гречкосії. Від коли ми пустилися у світ,
неодні хвилі ми пороли своїми човнами. Але українська дівчина в золотому
намисті нехтує мною...»
Анна Ярославна
Як наглядний доказ живих звязків України з далекою Францією, може послужити подружжя французького короля Генриха з дочкою Ярослава Анною. В 1048 р. король Генрих повдовів і вислав посольство з єпископом Готіє Савейрою на чолі в Київ, просити руки дочки Ярослава. Французький історик Лєвеск, пишучи про цю виправу, вложив в уста єпископа Савейри слова повні похвал для тогочасної культури України, мовляв «край цей більш обєднаний, щасливіший, могутніший, культурніший ніж сама Франція».
Вінчання відбулося 14 травня 1049 р. в Раймсі. З подружжя вродилося
трьох синів, з яких найстарший Филип був королем Франції. Овдовіла Анна
молодою, ледви 29-літньою жінкою, а була така гарна, що «подібної не було
на світі». Вона вийшла заміж за графа де-Крепі, а повдовівши вдруге, вернулась
до свого сина Филипа. Будучи королевою, вона приймала участь у багатьох
справах, а її підписи збереглися на багатьох державних документах. Між
іншими була вона основницею монастиря св. Вінкентія в Сенлі, та, як про
це голосила легенда, привезла до Франції з Києва словянське євангеліє,
т. зв. раймське, що на ньому французькі королі присягали. Від 1074 р. гине
слух по Анні Ярославні. Вона ховаєтся мабуть у манастирське затишша, в
якому вмірає. Могилу Анни Ярославни відкрили в XVII в. у церкві абатства
Віллієр, недалеко Парижа. На могилі була плита з портретом королевої.
«Тесть Европи»
«Тестем Европи» прозвали історики князя Ярослава. І недаремне. Крім
наведених угорі посвоячень з чужоземними династіями, маємо чимало відомостей
про неозначені ближче посвоячення Ярославичів. Святослав Ярославич мав
бути одружений з сестрою трірського єпископа Бурхарта. Невідомий ближче
«руський король» був одружений з дочкою саксонського марграфа Оттона з
Орлягмунду, й нарешті ще один невідомий «руський король» мав за жінку дочку
штадського графа Лєопольда, Оду. Ізяслав Ярославич був мабуть теж одружений
з якоюсь німецькою княжною Гертрудою. Котрусь з українських князівен мав
батько угорського короля Андрія Володислав Лисий. З України привіз собі
жінку й сам король Андрій.
Мрії про Царгород
Станувши на вершку слави, могутности й добробуту, Ярослав не спочив на лаврах. Будучи володарем велитенської держави, він рішився на сміливий плян здобути Царгород і зробити його столицею світової імперії. В 1043 р. висилає він свого сина Володимира в похід на Царгород.
Візантійський історик Юрій Кедрин, що написав усесвітню історію й закінчив її 1057 роком, залишив нам, на її картах, дуже точний, хоча й дещо однобічний опис останньої українсько-візантійської кампанії з 1043 р.
«Місяця червня, дня 11 р. 1043 трапився похід Руси на столицю. До того часу жила Русь у згоді з ромеями (візантійцями), звязки були певні й купці ходили відсіля й назад. Але під той час випала у Візантії якась суперечка з руськими купцями, з того повстала бійка й одного скита (українця) вбито. Князь цього народу Володимир (син Ярослава) чоловік гарячий і гнівливий, як тільки довідався про цей випадок, розсердився, та не гаючись ні трохи з походом, зібрав своїх людей, скільки їх було здатних до війська, та приєднавши чималу допомогу від народів, що мешкають на північних островах океану, зложив, як кажуть, сили біля 100 тисяч, та посадивши їх на кораблі-однодеревки, рушив на столицю.
Імператор дізнавшись про це, посилає послів й просить Володимира, аби він залишив похід і взявши відшкодування за яку там кривду, хайби через малу причину не ламав віддавна усталеного миру. Колиж Володимир, одержавши лист, на ганьбу прогнав послів й відповів гордо та нерозважливо, імператор, утративши надію на згоду, почав ладитись до бою й собі. Скитських купців, що перебували в державі й тих скитських вояків, що служили при нашому війську поарештував, і порозсилав по областях, щоби не було якої зради й наладнавши по змозі цісарські тривесельники (трієри) й багато інших, легких і гарно вивінуваних човнів, посадив на них тих військових, що найшлися в той час у столиці; сам сів на цісарський дромон і рушив на скитів, зустрічаючи їх при устю Чорного Моря. Рівночасно чимале кінне військо йшло за ним суходолом.
Обидві сили станули одна проти одної, але жадна не хотіла починати бою. Скити стояли, спокійно в пристані, а цісар ждав їхнього нападу. Так минав час і зближався вечір. Цісар знову післав послів до згоди, але варвари знову відправили їх з неславою, вимагаючи від цісаря заплатити їм по три літри золота на кожного вояка. Відповідь була неможлива й цісар рішився на бій. Василь Теодорокан, узяв на приказ цісаря три трієри і рушив до скитів; вігнався поміж їх кораблі й спалив сім кораблів штучним вогнем разом з людьми, а один полонив. Людей, що були на ньому, одних повбивав, а других примусив тікати. Колиж скити побачили, що наближається цісар з усією силою, кинулися тікати, але буря винесла їх на місце, де були скелі та підводне каміння. Там втратили вони більшу частину своїх кораблів, а тимчасом з суходолу нападали на них вояки, що тудою йшли й багато їх побили. Потім нарахували 15.000 трупів, що їх море викинуло на беріг.
По тій перемозі над скитами цісар постояв цілих два дні, а на третій вернувся до столиці, залишивши два полки, щоби вони обїздрли й пильнували берегів. Двацять два тривесельники, відірвавшися від решти фльоти, пігнали за скитами й запопали їх на якорі в якійсь пристані. Скити окружили їх з усіх боків. Ромеї кинулися тікати, але варварські кораблі встигли загородити залив. Ромеї станули до боротьби, але їх побито. Скити полонили чотири трієри разом з адміральським кораблем і всіх людей на них побили. Решту ромейських кораблів викинули на беріг, на мілини й скелі, де одні люди потонули, а інших полонили варвари й віддали їх мечеві та неволі. Ті, що спаслися вернули до своїх, піші й голі.
Побачивши, що справа не пішла так, як сподівалися, почали скити думати про поворот додому. Коли вони плили морем і йшли суходолом, бо багато кораблів потонуло й не стало для всіх, перестрів їх воєвода дунайських замків Катальон Вест. Біля Варни напав на них, багато побив, багато розігнав, а 800 взяв у неволю й повязаних відіслав цісареві»... Там їх, по тогочасному, східньому звичаю — осліпили. На тому й закінчився останній похід великокняжої України на Царгород.
Згодом українсько-візантійські взаємини наладналися, але південний,
чорноморський шлях підбоїв перестав на довго вабити сміливців з України.
Культурна праця Ярослава
Реєструючи успіхи культурної праці Ярослава, каже м. і. літописець: «Буває так, що один зоре землю, а другі засіють, ще інші пожнуть і споживають рясні овочі. Так і тут: «батько Ярослава зорав і змягчив землю, Ярослав засіяв, а ми споживаємо». І справді, подібно, як політика Ярослава у збіранні українських земель була очевидним повторенням роботи Володимира, так його культурна праця була свідомим продовженням праці батька.
Забезпечивши державу перед внутрішними потрясеннями й воєнними несподіванками,
приклав Ярослав усю свою енергію до того, щоби підняти Україну на якнайвищий
культурний рівень, а її столицю Київ уподобити до столиці тогочасного культурного
світа — Візантії.
Церква
«За Ярослава почала рости й множитися христіянська віра» підмічує літописець.
Володимир завів христіянство і признав йому права державної релігії, а
Ярослав робив усе можливе, щоби його поширити й угрунтувати. А що в тогочасному
христіянському світі панувало переконання, що нема спасення поза манастирськими
мурами, то й не диво, що й Ярославові довелося прикласти руку до будови
манастирів. Він то побудував і вивінував у самому Києві манастирі Юрія
та Ірини, за нього теж викопано перші келії Києво-Печерськоого манастиря.
Відомо теж, що Ярослав старався помножувати єпископські катедри, змагаючи
рівночасно до українізації й унезалежнення української церкви від влади
царгородського патріярхату. В 1051 р. скликав він собор єпископів у Києві
й довів до того, що на ньому вибрано київським митрополитом не грека, як
дотепер, а українця, визначного церковного письменника й проповідника Іляріона.
З нових єпископських катедр закладених Ярославом знаємо про катедру в Юрієві
над р. Россю.
Освіта
За словами літопису, Ярослав днями й ночами читав книги, збірав письменників
і гарнописців та велів їм перекладати й переписувати церковні книги, що
з них утворив згодом поважну книгозбірню при катедрі Софії в Києві. Рівночасно
він усіма силами підтримував шкільництво, вводючи свого роду «шкільний
примус» поміж боярські діти.
«Руська Правда»
В порівнанні в законодатною діяльністю Володимира, Ярослав залишив свого
батька далеко поза собою. Створивши вже куди більш упорядковані суспільно-державні
умови, Ярослав міг уже більше уваги присвятити праву — й законодавству.
І справді, він не тільки видав кілька законів, що управильнювали відносини
поміж княжими дружинниками й громадою, але упорядкував й зібрав у одну
книгу (кодекс) старі закони. Ярославові приписує історія створення збірника
законів званого «Руською Правдою», хоча в неї попали закони давніші й пізніші
від володіння Ярослава. З XIII ст. починаючи ходить у відписах збірник
законів прозваний «Суд Ярослава Володимирича». Видно, Ярослав мав за життя
славу замітного організатора й законодавця й таким перейшов до памяти потомности.
Будівництво
Ми бачили, що як тільки Ярослав осів у Києві, зараз таки взявся до будови
софійської церкви, що погоріла підчас боротьби за Київ. А вже як Ярослав
уґрунтував свою владу в Києві й управильнив відносини не тільки з удільними
князями-намісниками, але й ближчими та дальшими сусідами, тоді почав він
справді величаву будівничу діяльність, що в ті часи перемінювала Київ у
мистецький самоцвіт східньої Европи. Як тільки розгромив Ярослав печенігів,
то зараз побудував на побоєвищі величаві Золоті Ворота з церквою Благовіщення,
згадані вже манастирі Юрія та Ірини й гордість того часу — величаву Софійську
Катедру.
Монета
Володимир велів бити золоту й срібну монету, але по ньому вже не бють
на Україні золотої монети. За Ярослава били монету срібну з написом «Георгія
— Ярослава». Вона була дуже гарна й тонка виконанням й мала на одному боці
зображення христіянського патрона Ярослава — Юрія, а на другому тризуб,
тільки дещо відмінний від того, що був на Володимирових монетах. Перед
Ярославом випустив дещо срібної монети його суперник Святополк; монети
ці подібні до Володимирових: на одній стороні є портрет князя на престолі,
на другій тризуб. Напис доволі невиразний. З великим трудом можна там прочитати:
«Стополкъ на столі, а се єго серебро».
Характеристика Ярослава
Ярослав правив цілих сорок літ і за той час закріпилася й усталила державна
організація та культура України. Примушений зразу зводити порахунки з своїми
конкурентами, Ярослав довго не мав воєнного щастя: його часто перемагають
— Святополк і Мстислав і він постійно тікає в Новгород набірати нових сил
до дальшої боротьби. Але в боях з закордонними ворогами йому щастить. Його
впливи на польські справи, відбір Червенських Городів, здобутки на півдні
й півночі, все те свідчить про немалий талант і щастя Ярослава. Впарі з
тим іде його політично-дипльоматичний змисл виявлений у цілій низці союзів
і подружних звязків з чужими династіями. Неменче енергії й зрозуміння виявив
Ярослав у культурній праці й внутрішній організації велетенської держави.
Говорить про це звязання імени Ярослава з «Руською Правдою», що поправді
була загальним збірником законів, зпоміж яких тільки деякі можна приписати
Ярославові. А всеж таки, при всіх своїх подвигах і заслугах для України,
сучасність не вміла чи не хотіла нам зберегти його духового портрету, не
оспівала його в піснях, як Мстислава, ані не оповила переказами, як Володимира.
А коли й збереглося щонебудь у піснях і переказах з часів Ярослава, то
навіть у таких подіях, як його бої з Святополком чи Мстиславом, сама особа
Ярослава стоїть, наче непричасна, з боку. Героями тих пісень і переказів
є завсіди противники Ярослава. Так і видно, що Ярослав, що з такою енергією
збірав українські землі й звязував їх з собою, не виявляв при тому якихось
особливих рис свого таланту й характеру, але йшов шляхами й вживав засобів,
що їх з таким успіхом випробував його батько Володимир Великий. Не диво,
що потомність, бажаючи йому чимнебудь віддячити за працю вкладену в фундаменти
української державности, прозвала його Мудрим.
Смерть Ярослава
Помер Ярослав старим уже чоловіком 20 лютня, 1054 р. Сподіваючися смерти,
Ярослав заздалегідь розпорядився державою, що згідно з тогочасними поглядами,
була якби приватною власністю пануючого. Найстаршому з живих синів Ізяславові
(двох старших померло до того часу), передав Ярослав Київ та Деревську
землю, не відбираючи від нього давніших волостей — новгородської й турово-пинської.
Другий з черги старшинства Святослав, що княжив дотепер на Волині,
дістав Чернигів з більшою частиною Сіверщини, землі радимичів і вятичів
та Тмуторокань. Південну частину Сіверщини з столицею в Переяславі дістав
улюблений син Ярослава Всеволод, якого батько був би дуже радо бачив
на київському столі, але для цього він був замолодий. Ігор дістав
Волинь, Вячеслав Смоленськ. Як поділено решту земель, про те літопис
не говорить. Правдоподібно Святослав дістав ще муромську волость, а Всеволод
— Ростов, Суздаль, Білоозеро й Поволжа. Син новгородського князя Володимира
Ростислав дістав мабуть Червенські Городи.
Вмираючи, Ярослав не жалів поучень та напімнень своїм синам, щоби вони
жили в згоді й мирі, шанували право старшого й ніколи не посягали силою
за неналежним їм уділом. В основу династичного устрою поклав він поширене
тоді в Европі право старшинства (сеніорат) бережене в той спосіб,
що найстаршому зпоміж княжої рідні належався великокняжий стіл у Києві
й він мав користуватися повагою «в місце батька», а щоби задержати рівновагу
сил поміж князями, то Ярослав подбав про те, щоби нічиї волости не були
вкупі, але щоби всі були розкинуті нарізно.
Алеж право сеніорату, гарне в теорії, виявилося погубне в практиці тимбільше,
що на прю з ним стануло друге, неписане «право» так зване вітчинне:
мовляв волость батька належиться синам. Зустріч одного права з другим у
практичному житті створила стільки міжусобиць і кривавих коромол, що велика
українська імперія Володимира і Ярослава дуже скоро розпалася на цілу низку
удільних князівств, що не могли вже й думати не то про поширення своїх
меж коштом сусідів, але й про збереження власної незалежности та успішний
опір черговій навалі зі сходу.